Sunday, April 04, 2010

ulat oh ulat!

hujung minggu yang meletihkan... jumaat siapkan pintu 'rumah baru' untuk anak2 bulus... anak2 bulus semua sudah dimasukkan di dalam 'rumah baru' mereka yg sudah hampir siap 95%... semuanya mood 'suka suki' sbb 'rumah baru' luasss... lps solat jumaat, g petshop beli brg2 anak bulus utk stok sebulan... berhabes lg 2 rat lbh... hwaaaaa... sempat jugak beli payung Giodarno hitam utk  Cik Oyen + bateri henpon aku yg dh kong...

Sabtu pulak pagi2 lagi aku dh mula kemas brg2 anak bulus yg beli semalam... litter sand aku susun elok2 kat tepi, kemudian aku capai pek IAMS pulak utk dimasukkan ke dalam bekas kedap udara... tetiba, MAKKK AIIIIIII, ada ulat laaaa.... eeeeeeeeeeee... geram btl aku, sblm ni hanya baca kat forum je ttg bnda alah ulat ni dlm premium food... alih2 aku terkena jugak... dh le masa kat kedai semalam baru je sembang dgn tokei tu ttg ulat... eeeee, geli kan... takkan nk bwk g tukar plk, bukannya rmh aku sblh kedai petshop tu... jadi satu hal plk la aku nk asingkan ulat2 tu... sempat jugak rasanya aku asingkn dalam 3kg... lps tu dh x larat, gile nk asingkan semua 9kg... aku tnya mak aku, mcmmana nk buat nih? mak aku suh aku tuang je atas zink or talam lps tu g jemur kat tgh panas... btl jugak tuh, aku pon ikut la cakap mak aku bwk saki baki makanan yg x sempat aku asingkan tu g jemur kat tgh panas... lebih kurang dlm 20 minit lps tu, hammmmmbekkk ko, lari kodek2 ulat2 tu bertempiaran... zink n talam tu kan dh jd panas, diaorg pon dh mengelupur kepanasan x tahan... laju jugak diaorg larik... lama jugak aku jemur tu, sampai semua ulat2 tu dh x de... mati kepanasan... moga2 hilang semuanya....

ada sape2 yg pernah kena mcm ni x? sbnrnya maknan yg ada ulat tu maksudnya makanan tu x de bahan kimia... bkn x de langsung, maybe ada la jugak sikit kan... tp tu la, bnda dh msk ulat, x elok jugak kan... hmmm.... bln dpn, aku nk kena kasitau tokei petshop tuh.. kna pilih jugak pack yg nmpk elok sikit... pek yg aku beli ni dh last pack rasanya... terpaksa la amik jugak kan, dh kdai ni je yg ada... nk tukar ke jns premium food yg laen, rasanya x kot sbb aku lebih prefer IAMS walaupon aku dh pernah pakai blackwood... RC mmg la sangat bagus.. tp harga je yg x bagus... hehehe... lagi2 dh naek harga ni...

hari ni dh start keje, pagi ni aku cuci2 makmal je dulu... awal bulan kan, cuci la sawang2, taik cicak, habuk2... sebulan sekali je pon... dahhhh, nk g mkn pulak, melalut byk sgat pagi2 ni... hehehe...

6 comments:

myQza said...

kalau ada gambar lagi best baca.. he he he

keen said...

bagi jer depa mkn ngan ulat2 tu..sumber protein gak..high lagi...hehee..

en. AMD said...

tu ar tedi... smlm igt nk snap jugak pic ulat2 tuh, tp takut org geli plk nnti... lagipon skrg x de cam, klu nk snap jugak, kna snap pakai camera henpon jerr yg x brp elok tu...
InsyaAllah, lps ni nk mskkn pic 'rumah baru' diaorg...

hehehe... kak keen, lps ni klu msh ada ulat lg, sy cuba bg dekat diorg.. nk tgk diorg nk mkn atau x... hehehe...

ohHH! LuGhohhhh~ said...

yeayyyyyyyyy..xsaabr xtngk pic umah baru...urm ada brapa ekor ek anak bulus anda??

en. AMD said...

skrg ada 7... mungkin akan jadi 8, 9 or seterusnya... hehe

muna said...

http://www.petshack.com.my/webshaper/store/viewCat.asp?catID=71 <-- ni link online store. kalo beli lebih 200 free je dia anta. ada je jual iams sini, hehe. kalo rega rc..murah skets dr petsmore jual. iams aku kurang periksa plak.